zaterdag 25 januari 2014

Google+; het sociaal zakelijke netwerk


In verschillende vakbladen en andere nieuwsbronnen kun je het lezen; "Facebook is ten dode opgeschreven". "Nog een paar jaar en dan heeft 80% van de huidige gebruikers Facebook verlaten". Er zijn deskundigen die denken dat de mensen die Facebook verlaten over zullen stappen naar Google+. In 2016 zal volgens die deskundigen Google+ groter zijn dan Facebook.

Dat Google+ over niet al te lange tijd groter zal zijn dan Facebook is een feit. Daar wordt alles op ingezet door Google. Overal komt Google+ terug en verschillende handelingen op internet kun je niet eens meer doen zonder aangemeld te zijn bij Google+. En het levert de gebruiker voordelen op, dus ondanks gemor zullen velen steeds meer gebruik maken van Google+. Maar ik denk dat Google+ een andere plek krijgt in het sociale landschap dan Facebook. 

Jongeren verdwijnen van Facebook, omdat hun ouders er terug te vinden zijn, maar ook omdat het te statisch is. Ze willen niet achteraf lezen hoe leuk hun vrienden het hadden. Ze willen er "live" bij zijn en ze willen nieuwe mensen leren kennen. Dat doen ze met "live" social media. Met apps als Tinder, Instagram en whatsapp. Daar stappen jongeren dan ook massaal naar over. Ze stappen (nog) niet over naar Google+. Ondanks dat daar het probleem met de ouders is opgelost door de Kringen en Evenementen en Hangouts fantastisch zijn als het gaat om "live" social media.

Ongeveer vier maanden zit ik nu op Google+. Wat daar direct opvalt is dat Google+ vooral wordt bevolkt door volwassenen. Dat is eigenlijk best bijzonder voor nieuwe social media. Meestal begint dat met jongeren en volgen de volwassenen. Het lijkt wel of dat bij Google+ andersom gebeurt. En wat ook opvalt is dat ik op Google+ een heleboel nieuwe interessante mensen leer kennen. Waar Facebook is gericht op je huidige vrienden is Google+ ook gericht op het krijgen van nieuwe vrienden.

Doordat het veel volwassenen zijn op Google+, worden gesprekken gevoerd over inhoudelijke (zakelijke) thema's. En de gesprekken vinden niet alleen schriftelijk plaats, maar ook face to face via Hangouts. Het is een plek waar men elkaar helpt. Zowel zakelijk als privé.


Die combinatie van zakelijk en privé valt me het meeste op bij Google+. En onderscheidt zich van andere social media. Volgens mij is dat juist van deze tijd. Zakelijk en privé loopt in het dagelijkse leven ook door elkaar heen. Waarom dan niet op social media? En als je het zakelijk bekijkt; privé versterkt zakelijk. Dat heb ik de afgelopen 12 jaar wel geleerd. Ik zie dat op Google+ ook gebeuren. Als ze elkaar beter hebben leren kennen gunnen plussers elkaar opdrachten. Of ze helpen elkaar op een andere manier.

Eigenlijk is Google+ dus naast een (mooi vormgegeven) sociaal netwerk ook een heel interessant zakelijk netwerk. Zeer aantrekkelijk voor ondernemers en anderen die zaken willen doen. Voor mensen die nu wel op LinkedIn zitten, maar niet op Facebook. Deze mensen zullen voor een deel de plek invullen van de jongeren die in eerste instantie niet overstappen naar Google+. Om daar met elkaar interessante inhoudelijke discussies te hebben, maar ook om zaken te doen. In de combinatie van privé en zakelijk. Net als in het echte leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten